nokhodchi
nokhodchi`

زعفران چيست؟ (آشنايي با طلاي سرخ)

زعفران يا زَرپَران با نام علمي (Crocus sativus)، گياهي است از گروه زنبقيان. سرده زعفران به عنوان ادويه در آشپزي كاربرد دارد. كلاله و خامه زرشكي رنگ گل زعفران، جمع آوري و سپس خشك مي شود؛ همچنين از  آن براي چاشني دهي و رنگ دهي در غذاها استفاده ميشود. سال هاست كه اين محصول به عنوان گران ترين ادويه جهان مورد استفاده قرار مي گيرد. ريشه تاريخي اين گياه در ايران مي باشد و در قرن ۲۱ بيش از ۹۰ درصد زعفران جهان را توليد مي كند. ايران بزرگ ترين صادر كننده زعفران و چين بزرگ ترين وارد كننده آن مي باشد. ارزش جهاني اين محصول ۲۷۵٫۸۴ ميليون دلار است.

پياز زعفران چيست؟

زعفران، گياهي است پيازدار كه با گل هاي بنفش روشن كه در مناطق معتدل كاشته ميشود؛ پايين ساقه زعفران داراي برجستگي است و اين برجستگي همان پياز مي باشد. كلاله سرشاخه آن نارنجي رنگ مايل به سرخي و معطر است و همين رشته ها است كه با عنوان زعفران به فروش مي رسد.

اين گياه بيشتر در قاينات و كرمان بدست مي آيد. از لحاظ كيفيت قاينات در درجه اول و كرمان در درجه دوم قرار دارد. زرپران تارهاي گلي ايت شبيه به گياه عُصفُر يا گلرنگ كه بسيار خوش بو و زرد تيره مايل به سرخي و بدون خار است. در زمان رويش اول گل آن از زمين مي رويد و بعد ساقه و  برگ آن.

تاريخچه زعفران

كروكوس ساتيووس، معمولا به عنوان زعفران شناخته ميشود. مواد خام يكي از ادويه جات بسيار با ارزش در جهان مي باشد و قرن هاي طولاني است كه انسان ها از آن استفاده مي كنند. طبيبان مصر آن را براي درمان بيماري هاي دستگاه گوارش استفاده مي كردند. همچنين در زمان روم باستان اين گياه براي التيام زخم و تسكين مشكلات تنفسي مصرف ميشد.

طبيعت زعفران چيست؟

خواص زعفران

طبع زعفران گرم است يا سرد؟ طبق منابع مستند در طب ايراني، طبع زعفران گرم و خشك است. درجه گرمي آن دو و درجه خشكي آن يك مي باشد.

خواص زعفران چيست؟

شايد برخي از افراد اين محصول را به عنوان طعم دهنده و يا رنگ دهنده مواد غذايي مي شناسند. اما از ديدگاه طب سنتي زعفران داراي مقدار زيادي مواد مغذي ويژه اي است كه فوايد زيادي دارد. زعفران يكي از گياهان دارويي است كه در صورت مصرف متعادل، نشاط اوري بسيار قوي مي باشد. اما اگر بيش از اندازه مصرف شود باعث ضَحِك يا قهقه ميشود.

فوايد زعفران بر تقويت قواي جنسي

از جمله فوايد اين گياه اين است كه باعث افزايش ميل جنسي در افرادي ميشود كه سرد مزاج هستند.

دارويي گياهي براي پاكسازي

از ديگر فوايد زعفران اين است كه پاك كننده كليه و مثانه و شفاف كننده ي رنگ چهره مي باشد. همچنين موجب باز شدن گرفتگي هاي مغز، كبد و طحال ميشود.

بهترين دارو براي محافظت از سلامت قلب

يك راه حل ساده براي مراقبت از سلامت قلب، صرف مواد داراي پتاسيم مانند زعفران است. پتاسيم بهترين گشاد كننده ي عروق بدن است و موجب جلوگيري از افزايش فشار خون و فشار روي شريان ها ميشود. اين اتفاق موجب محافظت از قلب شده و مي تواند حملات قلبي و سكته مغزي را از بين مي  برد.

خواص روغن زعفران

روغن زعفران، ملين عصب، ملين صلابت رحم و خواب آور است. مالدين روغن آن به بيني و چكاندن آن در بيني براي درمان ذات الجنب موثر است. ماسك كردن آن بر روي پوست براي پاكسازي و از بين بردن زخم هاي چركين موثر مي باشد.

برخي از فوايد شگفت انگيز زعفران:

  • بهبود بينايي
  • تقويت نيروي جنسي
  • درمان افسردگي و اختلالات عصبي
  • درمان كبد چرب
  • بهبود پوست و جوان سازي آن
  • تقويت سيستم ايمني بدن
  • درمان انواع سرطان

نگهداري از زعفران به چه صورت است؟

كاربرد زعفران چيست

با توجه به قيمت بالاي اين محصول بعد از خريد بهتر است كه بدانيم چطور مي توانيم زعفران را در مدت زمان طولاني نگهداري كنيم؟ براي ماندگاري اين محصول بهتر است كه دور از نور و رطوبت نگهداري شود. اين گياه را در ظروف شيشه اي و يا فلزي دربسته قرار دهيد. توجه داشته باشيد كه اسانس آن ممكن است تبخير شود، بنابراين درب ظرف را ببنديد؛ زيرا در صورت باز ماندن درب ظرف اثرات دارويي و كيفيت آن كاهش پيدا مي كند.

مقدار مصرف زعفران براي هر فرد

مصرف ۳ گرم زعفران براي هر فرد در ماه بسيار سالم و سودمند مي باشد. اما استفاده بيش از ۵ گرم براي هر نفر در ماه ضرر دارد، حتي استفاده بي اندازه از آن در غذا ممكن است موجب مرگ انسان شود و يا عوارضي مانند سرگيجه، حالت تهوع و كاهش تعداد ضربان قلب به همراه داشته باشد.

كاربرد زعفران چيست؟

اين گياه به مواد غذايي عطر و رنگ مخصوصي مي دهد و به همين دليل از آن در صنايع غذايي مانند كيك پزي، شيريني سازي، تهيه پودرهاي كيك، در داروسازي براي ساخت داروهاي ضد افسردگي، در نساجي براي رنگ كردن پارچه هاي ابريشمي، توليد طعم دهنده هاي طبيعي و … كاربرد فراواني دارد.

كورم زعفران چيست؟

دانشمندان زيادي با تحقيق درباره زعفران به اين نتيجه رسيدند كه اين گياه يكي از محصولات زراعي مهم است كه ماهيتي تريپلوئيدي است و سبب تكثير سختي جنسي در اين گياه شده است؛ بنابراين تكثير رويشي از طريق كورم ها تنها راه زياد شدن اين گياه مي باشد.

قيمت و خريد زعفران درجه يك در سايت هفت مغز

يكي از مهم ترين موضوعات در رابطه با مصرف اين محصول تازه بودن آن مي باشد. همانطور كه ميدانيد اين محصول انواع مختلفي دارند كه بر حسب كيفيت درجه بندي ميشوند. فروشگاه اينترنتي هفت مغز يكي از بزرگ ترين مراكز فروش انواع زغفران مرغوب و اعلاء در كشور مي باشد. همچنين شما مي توانيد براي خريد زعفران مشهد و اطلاع از جديدترين قيمت زعفران به سايت هفت مغز مراجعه كنيد.

اميدواريم در پايان اين مقاله توانسته باشيم به سوالات ذهن شما در رابطه با اينكه زعفران چيست و چه كاربردي دارد؟ كاشت زعفران در كجاست و پياز آن به چه شكل مي باشد؟ پاسخ دهيم. شما مي توانيد با كسب اطلاعات جامع تر در رابطه با زرپران از آن در موارد مختلف استفاده كنيد و از فوايد دارويي و درماني آن بهره مند شويد.

 

برگرفته از مقاله زعفران چيست هفت مغز : https://7maghz.com/

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۴۰:۲۷ ] [ nokhodi ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی